PÉNOMBRE #4

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pénombre #4, stoneware vase, smoked on woodfire, Palais du Coudenberg, European Heritage Day, Brussels, September 2018. Photograph: Anne-Marie Dehon

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 » I have written all this because I have thought that there might still be somewhere, possibly in literature or the arts, where something could be saved. I would call back at least for literature this world of shadows we are losing. In the mansion called literature I would have the eaves deep and the walls dark, I would push back into the shadows the things that come forward too clearly, I would strip away the useless decoration.

I do not ask that this be done everywhere, but perhaps we may be allows at least one mansion where we can turn off the electric lights and see what it is like without them.  »

Tanizaki, In praise of shadows, Islands Book, 1977, source

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« Pour moi, j’aimerais tenter de faire revivre, dans le domaine de la littérature au moins, cet univers d’ombre  que nous sommes en train de dissiper. J’aimerais élargir l’auvent de cet édifice qui a nom « littérature », en obscurcir les murs, plonger dans l’ombre ce qui est trop visible, et en dépouiller l’intérieur de tout ornement superflu.

Je ne prétends pas qu’il faille en faire autant de toutes les maisons. Mais il serait bon je crois qu’il en reste, ne fût-ce qu’une seule, de ce genre. Et pour voir ce que cela peut donner, eh bien, je m’en vais éteindre ma lampe électrique. »

Tanizaki (trad. R. Sieffert), Éloge de l’ombre, Verdier, 2011, p.84.

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«  Ik zou deze wereld van schaduwen die we nu aan het verliezen zijn, graag behouden voor de literatuur. In het paleis der literatuur geef ik de voorkeur aan overhangende dakranden en donkere muren. Dingen die al te zichtbaar worden, duw ik terug in de schaduw. Overbodige versieringen verwijder ik. Ik vraag niet dat het overal gebeurt, maar misschien is het geoorloofd om een huis over te houden waar we het elektrisch licht kunnen uitdoen om eens te kijken hoe het er dan uitzet.”

Tanizaki (trad. P. de Vroomen), Lof der schaduw, Meulenhoff Amsterdam, 1993, p.70.